כיצד לשמור על לחץ דם תקין

לחץ דם, בהגדרתו, הוא הלחץ או הכח שמפעיל הדם כנגד דפנות כלי הדם.  מחזור הדם בגופנו בנוי כך שכאשר הלב מתכווץ הוא שולח דם מחומצן לאבי העורקים וממנו ממשיך הדם ועובר לכל הרקמות בגוף לצורך העברת חמצן ושחלוף של חומרים שונים דרך כלי הדם הקטנים (הנימים). המושג לחץ דם מתייחס ללחץ באבי העורקים בעת התכווצות והרפיית הלב ונמדד ביחידות של מילימטר כספית. המושג מתייחס לשני ערכי לחץ דם נפרדים:

 

  • לחץ דם סיסטולי – מתייחס ללחץ הדם הגבוה ביותר באבי העורקים בזמן התכווצות הלב ו"זריקת" הדם מהלב אל כלי הדם.
  • לחץ דם דיאסטולי – מתייחס ללחץ הדם הנמוך ביותר באבי העורקים בזמן הרפיית חדרי הלב והתמלאות הלב בדם חדש.

ערכי לחץ דם תקין ורצוי עבור אדם בוגר מוגדרים כלחץ דם סיסטולי של כ-120 מ"מ כספית ולחץ דם דיאסטולי של כ-80 מ"מ כספית (מקובל לכתוב כ-120/80). גם לחץ דם גבוה מדי וגם לחץ דם נמוך מדי עלולים לגרום להפרעות שונות בתפקוד ולפגיעה בבריאות. אם לחץ הדם מגיע לערכים של 140/90 ומעלה – המצב מוגדר כיתר לחץ דם אשר מחולק לדרגות שונות של חומרה.

יתר לחץ דם וסיבוכים אפשריים

בעולם המערבי, אחד מכל ארבעה אנשים בממוצע סובל מיתר לחץ דם. יתר לחץ דם שגור בפי רבים בתור "הרוצח השקט" כיוון שמרבית האנשים לא ירגישו במידה ולחץ הדם שלהם מוגבר. מסיבה זו מומלץ למבוגרים למדוד את לחץ הדם שלהם מדי פעם בפעם. זאת להבדיל מלחץ דם נמוך שכן יורגש בעיקר ע"י תחושות של חולשה וסחרחורת. 

 

לחץ דם גבוה מאובחן לרוב אצל מבוגרים מעל גיל 30 ובדרך כלל הטיפול בו יימשך לכל החיים. כאשר לחץ הדם גבוה לאורך זמן מתפתחת פגיעה מתמשכת בכלי הדם המובילה לפגיעה במערכות ורקמות שונות בגוף. למשל, פגיעה בכלי הדם שבלב יכולה לגרום להופעת מחלות לב והתקפי לב. פגיעה בכלי הדם המובילים למוח יכולה לגרום לשבץ ולנזק מוחי. פגיעה בכלי הדם שנמצאים בכליות עלולים לגרום למחלת כליות וכו'.

יתר לחץ דם מתחלק ל-2 סוגים:

 

  • יתר לחץ דם ראשוני – Essential/Primary hypertention – 90-95% מהמקרים, נובע מסיבה שאינה ידועה או ספציפית, כאשר לרוב הסיבה ליתר לחץ הדם קשורה לנטייה גנטית ולאורח החיים.
  • יתר לחץ דם משני – Secondary hypertention – במקרה של 5-10% מהסובלים מלחץ דם גבוה, הסיבה נובעת ממחלה אחרת, למשל בעייה כלייתית או אנדוקרינית.

ערכי לחץ הדם מתחלקים לדרגות שונות:

 

לחץ דם תקין – נמוך מ-120/80 מ"מ כספית
קדם יתר לחץ דם – 120-139/80-89 מ"מ כספית
יתר לחץ דם דרגה 1 – 140-159/90-99 מ"מ כספית
יתר לחץ דם דרגה 2 – מעל 160/100 מ"מ כספית

 

בקדם יתר לחץ דם מומלץ לטפל באמצעות שינויים באורחות החיים. ככל שהדרגה מתקדמת יותר כך קיימת יותר דחיפות ונטייה למתן טיפול תרופתי. 

לחץ דם תקין
לחץ דם תקין
גורמי סיכון

לחץ הדם מושפע מגורמים גנטיים (עליהם לא ניתן להשפיע) ומגורמים סביבתיים הכוללים פעילות גופנית, עישון, סטרס, נטילת תרופות מסוימות ותזונה.

 

גורמי הסיכון ליתר לחץ דם כוללים:

– גיל – גברים מעל גיל 55, נשים מעל גיל 65
– גזע – לשחורים סיכון מוגבר יותר ליתר לחץ דם בהשוואה ללבנים
– השמנה – BMI מעל 30 מעלה סיכון ליתר לחץ דם פי 2-6 לעומת משקל תקין!
– עישון
– חוסר פעילות גופנית (מתחת ל-90 דקות בשבוע) ואורך חיים יושבני
– היפרליפידמיה – ערכי כולסטרול או טריגליצרידים גבוהים מהרצוי
– סוכרת – בעיקר מסוג 2
– היסטוריה משפחתית של מחלות לב
– דום נשימה בשינה
– היקף מותניים – נשים מעל 88 ס"מ, גברים מעל 102 ס"מ
– שתיית אלכוהול מרובה – כאשר ההמלצה היא הגבלת צריכת האלכוהול לעד מנה אחת ליום
– תפקוד כלייתי לקוי

תזונה

אחד הגורמים התזונתיים הידועים כמעלים לחץ דם הוא מלח (בשל העובדה שמכיל נתרן). צריכת מלח נמצאה במחקרים בקורלציה הפוכה ללחץ דם. נתרן מעודד בגוף הפעלת מנגנון עצמי המוביל לרצף של אירועים בסופם יש בין היתר עלייה בנפח הנוזל בכלי הדם ולחץ דם מוגבר. 

 

ההמלצה לאוכלוסייה הכללית היא לא לצרוך בתזונה מעל 2300 מ"ג נתרן ביום (כאשר הכמות האידיאלית המומלצת היא 1500 מ"ג ביום) אך ממחקרים עולה שרוב האנשים לא עומדים בהגבלה זו. נתון מעניין נוסף הוא ש-75-80% מהמלח הנצרך בתזונה מקורו במזון מתועש ומעובד (בשל תפקידו כחומר משמר ובשל טעמו) ואילו רק 15-25% מהמלח מקורו במלח שהוסף באופן עצמאי למזון (ממלחייה ביתית). 

 

המסקנה מכך היא שגם אם נפחית באופן משמעותי את כמות המלח שאנו מוסיפים לבישול, ההשפעה על כמות המלח היומית שאנו צורכים בפועל תהיה מועטת ביותר.

 

למרות שמלח הוא הגורם הידוע ביותר ליתר לחץ דם, אינו האשם התזונתי היחידי. גם תזונה עתירה בשומנים מעלה את הסיכון לחלות ביתר לחץ דם, וזאת בשל תרומה לאחד מגורמי הסיכון – כולסטרול ושומנים גבוהים בדם. לכן יש לשים דגש בתזונה על הגבלת כמות השומן והעדפת שומנים בריאים מן הצומח כגון שמן זית, אבוקדו, אגוזים וזרעים על פני שומן רווי שמקורו בעיקר במזונות מן החי.

 

השמנה בפני עצמה היא גורם סיכון ללחץ דם ולמחלות נלוות נוספות, ולכן עבור אלו המעוניינים להימנע מיתר לחץ דם יש חשיבות רבה לשמירה על משקל תקין באמצעות ביצוע פעילות גופנית סדירה ושמירה על תזונה מאוזנת עם דגש על כמות הצריכה של מלח, שומן וכולסטרול.

ליקוריץ פלוס 123 אסאי מקס 123
שאלות? רוצה לקנות?

השאר פרטים ונציג יחזור אליך בהקדם.

בינתיים תוכל לקבל ולקרוא את המדריך לבריאות הלב 

שנשלח לדוא"ל שתמסור!

פרטיותך חשובה לנו ופרטיך בטוחים איתנו
המדריך לבריאות הלב במתנה

מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים: