חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כולסטרול וטרשת עורקים

מהו כולסטרול ואיך איכותו משפיעה על יצירת טרשת עורקים

הכולסטרול הוא תרכובת שומנית אשר מצויה במעטפת של כל תא בגופנו. מולקולות הכולסטרול בגוף של כל יצור חי הן בעלות חשיבות רבה בתהליכים ביוכימיים והכרחיות לקיומנו ולשמירה על בריאותנו. כ-70% מהכולסטרול מיוצר בגופנו בייצור אנדוגני ע"י הכבד ומשם נשלח דרך הדם לרקמות הגוף השונות. ניתן לצרוך כולסטרול גם דרך התזונה אך הכולסטרול החיצוני אינו חיוני לנו וגם ללא צריכתו החיצונית הגוף יודע לייצר את הכולסטרול משומן.

 

לעיתים, כאשר צורכים כולסטרול בתזונה מעל הכמות המקסימלית המומלצת, הגוף נמצא בעודף ואז רמות הכולסטרול בדם עולות, מצב המהווה גורם סיכון למחלות שונות כגון מחלות לב, שבץ וטרשת עורקים. תופעה נדירה יותר היא רמות נמוכות מדי של כולסטרול בדם ולרוב קשורה לתת תזונה או להרעבה.

תפקידי הכולסטרול בגוף

לכולסטרול תפקידים רבים וחשובים וביניהם:

 

  • משתתף בייצור מיצי מרה ולכן חיוני לספיגת שומנים במערכת העיכול.
  • משתתף בתהליך יצירת הורמונים סטרואידים כגון הורמוני מין וקורטיזול.
  • כחלק מהיותו מצוי בקרום תאי הגוף, הוא משתתף בתהליך הבקרה והוויסות של כניסה ויציאה של חומרים לתוך/מחוץ לתא.
  • משתתף ביצירת ויטמינים מסיסי שומן כמו ויטמין D, E, A, K.
  • חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

כמולקולה שומנית כולסטרול אינו יכול לנוע בתוך זרם הדם הנוזלי בפני עצמו ולכן הוא מובל בתוך מבנים חלבוניים הנקראים ליפופרוטאינים אשר מתחלקים לסוגים שונים בהתאם לתפקידם בגוף.

 

הליפופרוטאינים העיקריים הם:

LDL מעביר כולסטרול מהכבד לתאי הגוף ברקמות השונות.
HDL פועל בכיוון ההפוך – אוסף כולסטרול מהרקמות ומעביר אותן לעיבוד בכבד.
VLDL מעביר טריגליצרידים ושומנים לרקמות השונות ומשמש כקודמן ליצירת ה-LDL.
כילומיקרון   אחראי על העברת כולסטרול הנספג ממערכת העיכול לעיבוד בתאי הכבד מתוך הפרקציות השונות.

לשניים מהם השפעה משמעותית על התפתחות טרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם: HDL, המכונה "הכולסטרול הטוב" ו-LDL המכונה "הכולסטרול הרע". 

 

הסיבה שלא נרצה רמות גבוהות של LDL, היא שרמות גבוהות מעידות על עודף של כולסטרול ולכן יותר כולסטרול מובל לאחסון ברקמות השונות ופעילות ה-LDL עולה.

 

רמה גבוהה של LDL מחומצן בכלי הדם עלולה להוביל לשקיעת הכולסטרול בדפנות של כלי הדם, מה שמוביל להיצרותם ולבעיות בזרימת הדם לאיברים השונים. בסופו של דבר התהליך יחמיר עד לכדי טרשת עורקים, מחלות לב, והמצב יכול להחמיר גם עד כדי חסימה מלאה שתוביל לאוטם שריר הלב ("התקף לב") או לשבץ מוחי.

 

ככל שהיחס בין LDL ל-HDL הוא גבוה יותר, כך הסיכון לחלות במחלות הקשורות הנו גבוה יותר. HDL מכונה "הכולסטרול הטוב" מכיוון שפעילותו הפוכה לזו של ה-LDL. רמות רצויות של HDL בדם הן מעל 40 מ"ג/ד"צ, בעוד שרמות רצויות של LDL בדם מתחלקת לפי גורמי הסיכון להתפתחות מחלת לב:

 

  • בקרב אנשים ללא גורמי סיכון – עד 160 מ"ג/ד"צ.
  • בקרב אנשים עם גורמי סיכון להתפתחות מחלת לב (כמו השמנה, חוסר בפעילות גופנית, עישון, או היסטוריה משפחתית של מחלות לב – עד 130 מ"ג/ד"צ.
  • בקרב חולי סוכרת או חולים במחלת לב – עד 100 מ"ג/ד"צ ובמקרים מסויימים שואפים אפילו לפחות מ-70 מ"ג/ד"צ – ערך שאליו ניתן להגיע בעיקר בעזרתן של תרופות.

בבדיקות דם שגרתיות נוכל לראות את רמות הכולסטרול מסוג HDL ו-LDL, אך בדרך כלל יופיע גם הכולסטרול הכללי (Total Cholesterol), אשר לוקח בחשבון את ה-LDL, HDL וטריגליצרידים גם יחד. למרות שרמת הכולסטרול הכללית הרצויה בדם היא מתחת ל-200 מ"ג/ד"ל, יהיה יותר נכון להסתכל על כל מרכיב בנפרד, שכן הסתכלות על רמת הכולסטרול הכללית בלבד יכולה להטעות במצבים מסוימים. למשל, תיתכן אפשרות של רמות HDL גבוהות במיוחד בעוד שרמות LDL וטריגליצרידים תקינות. הדבר עשוי לגרום לרמת כולסטרול כללית גבוהה מהטווח הרצוי, למרות שכאשר מסתכלים על המרכיבים השונים, לא נשקפת כל בעיה בריאותית.

כולסטרול-וטרשת-עורקים

התפתחות התהליך הטרשתי

טרשת עורקים הנה התפתחות של תהליך דלקתי בכלי הדם שבו נוצרים משקעים בדופן הפנימית של העורקים הגורמים לעיבוי והתקשחות של כלי הדם. המשקעים כוללים בעיקר כולסטרול ושומנים. עיבוי דפנות העורק גורם להיצרותו וככל שעובר הזמן מצטברים יותר משקעים אשר מצרים את כלי הדם עד לכדי מצב של חסימה מלאה.

 

התהליך הטרשתי מתחיל בפגיעה בדופן הפנימית של העורקים וממשיך בחדירה של חלקיקים שומניים ותאים חיסוניים לדופן כלי דם שונים ברחבי הגוף. בשלבים הראשונים של התפתחות הטרשת אין סימנים או סימפטומים ולמעשה ללא בדיקה מכוונת רוב האנשים לא יידעו שקיימת היצרות בעורקיהם עד לחסימה כמעט מלאה. בחסימה של כ- 90% ומעלה יתחילו כאבים או התכווצויות בשל חוסר חמצן לאיבר מסוים.

מניעת יצירת הפלאק הטרשתי

כולסטרול בדם אינו מסוכן בפני עצמו, אך חלק מהכולסטרול מסוג LDL בדם עובר חמצון. כולסטרול שאינו מחומצן איננו בעל פוטנציאל לגרום נזק. ה-LDL המחומצן הנו מסוכן כיוון שיש לו נטייה לשקוע בדפנות כלי הדם. LDL מחומצן הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על התפתחות של טרשת, אך קיימים גורמים נוספים השלובים זה בזה ועשויים להשפיע כמו סוכרת, HDL נמוך, לחץ דם גבוה, עישון, רמות טריגליצרידים גבוהות בדם, ותזונה לקויה.

 

על מנת לנסות ולמנוע או להאט את התפתחות התהליך הטרשתי יש לנסות ולהפחית את הנזק החמצוני. עישון הוא אחד הגורמים העיקריים לנזק חמצוני וזו אחת הסיבות שבגינה מומלץ להימנע מעישון. מאותן סיבות מומלץ להימנע ממזון מעושן. מכיוון ש-HDL נמוך הוא גורם סיכון לטרשת עורקים, ניתן להעלות את רמתו בדם ע"י צריכת שומן צמחי כמו אבוקדו, שמן זית, אגוזים וזרעים, זאת במקביל להפחתה בשומן מן החי (כמו בשרים שמנים וגבינות שמנות) והימנעות משומן טרנס.

 

כמו כן יש לבצע פעילות גופנית שכן היא תוכל לשפר את היחס בין הכולסטרול ה"רע" לכולסטרול ה"טוב" ובכך להפחית את הסיכון לחלות בטרשת. בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנה, ירידה במשקל לרוב תשפר את פרופיל השומנים בדם ולכן ירידה במשקל המושגת ע"י שילוב של תזונה ופעילות גופנית תפחית משמעותית את הסיכון להתפתחות טרשת העורקים.

 

הדרך הטובה ביותר לחזק את הגוף במטרה להילחם בנזק חמצוני היא ע"י צריכת כמו מספקת של נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים). נוגדי חמצון נמצאים בעיקר במזון צמחי – ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים. עם זאת, רוב האנשים יתקשו להגיע לרמה הנדרשת מסיבות שונות הקשורות לאיכות ועיבוד המזון, לזיהום אוויר ועוד. לכן, ניתן לחזק את הגוף עם תוספי תזונה המכילים צמחי מרפא ובכך לצרוך כמות מוגברת ומרוכזת מדי יום של נוגדי חמצון במידה והם אינם נצרכים בכמות מספקת בתזונה.

ליקוריץ פלוס ואסאי מקס

ליקוריץ פלוס ואסאי מקס הן שתי פורמולות המכילות מיצוי של צמחי מרפא המכילים כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) ממשפחות שונות, ואשר על פי מחקרים מסייעים במניעת שקיעת הכולסטרול ה"רע" על דפנות העורקים ובכך מסייעים במלחמה בטרשת עורקים.

שתפו עם חברים:

שאלות? רוצה לקנות?

השאר פרטים ונציג יחזור אליך בהקדם.

בינתיים תוכל לקבל ולקרוא את המדריך לבריאות הלב 

שנשלח לדוא"ל שתמסור!

פרטיותך חשובה לנו ופרטיך בטוחים איתנו
דירוג גולשים
5/5
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן